2. ROLA KOŚCIOŁA W KSZTAŁTOWANIU KULTURY
Opisując zadania katolików świeckich w dziele tworzenia kultury w dobie płynnej nowoczesności, należy zwrócić uwagę na kilka aspektów składowych tego zagadnienia. W pierwszym rzędzie zostanie przedstawiona postawa Kościoła wobec kultury na przestrzeni wieków. Jest to celowy zabieg autora, gdyż w ostatnim czasie wokół tego zagadnienia narosło wiele mitów deprecjonujących postawę katolików w tej dziedzinie. Następnie przedstawione zostanie nauczanie Kościoła odnoszące się do zagadnienia kultury, zawarte przede wszystkim w dokumentach. W końcu, na kanwie powyższych rozważań, zostaną omówione zadania katolików świeckich w dziedzinie kształtowania kultury we współczesnym świecie.
2.1. POSTAWA KOŚCIOŁA WOBEC KULTURY
Postawa Kościoła wobec kultury była niejednolita. Na przestrzeni dziejów pod- legała ewolucji: od negacji i izolacji, poprzez tolerancję, do pełnej afirmacji. W pierwszych wiekach Kościoła chrześcijanie izolowali się od wpływów kultury pogańskiej, gdyż w początkowej fazie swojego rozwoju nie byli gotowi na konfrontację z jej dziełami. W późniejszym czasie chrześcijaństwo stało się siłą przemieniającą oblicze kultury krajów basenu Morza Śródziemnego. Dostrzegano wartość rzymskich klasyków i greckich filozofów, których dzieła konfrontowano z nauką Ewangelii. Te specyficzne tarcia między kulturą pogańską a prawem Ewangelii zaowocowały tym, co dziś nazywamy kulturą śródziemnomorską, opartą na trzech filarach: greckiej filozofii, prawie rzymskim oraz moralności chrześcijańskiej (27).
W okresie odrodzenia nastąpił powolny proces autonomizacji kultury, w wyniku czego osłabieniu uległ jej związek z Kościołem. Procesowi temu towarzyszyła nieufność Kościoła wobec wielu dziedzin kultury, płynąca z postawy twórców kultury, którzy w imię autonomii podważali przede wszystkim nauczanie doktrynalne i moralne Kościoła. Warto zauważyć, że w tym czasie Kościół stał się mecenasem sztuki (28).
Od czasów papieża Leona XIII Kościół okazywał coraz więcej zrozumienia dla kultury i jej autonomii, choć swą uwagę koncentrował na kulturze mającej ewangeliczne inspiracje lub wyrażającej przeżycia religijne. Nowy etap pomiędzy Kościołem a kulturą zainicjował Sobór Watykański II. W dokumentach soborowych Kościół opowiedział się za partnerstwem, wolnością, autonomią i zaangażowaniem katolików świeckich w dziedzinie relacji wiary i kultury (29).
2.2. KULTURA W DOKUMENTACH KOŚCIOŁA
Wśród dokumentów Kościoła zajmujących się tematem kultury na szczególną uwagę zasługują: Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes (1965)30, Adhortacja apostolska Christifideles laici o powołaniu świeckich w Kościele (1998) oraz List apostolski Ojca Świętego Jana Pawła II do artystów (1999).
Analizując te dokumenty, dostrzegamy dwa ujęcia istotne dla zrozumienia omawianego zagadnienia. Pierwsze z nich wskazuje, że kulturą jest rozwój intelektu i woli, który prowadzi do rozwoju pełni osobowości człowieka. Wchodząc w świat kultury, człowiek kształtuje różne uzdolnienia ducha i ciała. Jest ona dla niego drogą poznania i porządkowania świata. Poprzez kulturę chrześcijanin czyni bardziej ludzkim życie społeczne, rodzinne i narodowe (31). Nauczanie Kościoła wskazuje, że kultura wyraża się w swoich dziełach oraz w wielkich doświadczeniach duchowych człowieka (32). Tak pojmowaną kulturę należy rozumieć jako dobro wspólne każdego ludu, wyraz jego godności, wolności i twórczego zamysłu, świadectwo jego drogi (33). Drugie ujęcie zwraca uwagę na to, że w dzisiejszym świecie funkcjonuje produkcyjno-konsumpcyjne rozumienie kultury, w którym stanowi ona ogół materialnych i duchowych wytworów człowieka (34).
Te dwa ujęcia omawianego zagadnienia możemy nazwać podmiotowym i przedmiotowym ujęciem kultury. Poprzez kulturę kształtowana jest osobowość człowieka, jego poznanie i postępowanie, a zarazem kultywowanie dóbr i wartości naturalnych, wypływających bezpośrednio z jego rozumnej i społecznej natury (35).
Jan Paweł II w Adhortacji apostolskiej Christifideles laici zauważył, że współczesna kultura cechuje się oderwaniem nie tylko od wiary chrześcijańskiej, ale także od prawa naturalnego i wartości ludzkich. Co więcej, współczesna kultura techniczna i naukowa, mimo nieustannego rozwoju, nie jest w stanie odpowiedzieć człowiekowi na podstawowe pytania o prawdę i dobro – pytania odnoszące się do sensu życia. Takiemu rozumieniu kultury współczesnej musi towarzyszyć zaangażowanie katolików świeckich, mające na celu przepojenie tej rzeczywistości duchem ewangelicznym (36).
27 R. Kuźniar. O prawach człowieka. Idee, instytucje, praktyka. Warszawa 1992 s. 11.
28 B. Osmańska, J. Szymik. Kultura chrześcijańska. W: Leksykon teologii pastoralnej. Red. R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski. Lublin 2006 s. 413-417.
29 T. Borutka. Społeczne nauczanie Kościoła. Teoria i zastosowanie. Kraków 2008 s. 249-268.
30 Sobór Watykański II. Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes (7.12.1965) [dalej: KDK].
31 S. Swieżawski. Vaticamum II o kulturze. „Znak” 1967 nr 157-158 s. 911.
32 KDK 53.
33 ChL 44.
34 KDK 53; S. Swieżawski. Swoistość uniwersytetów wyznaniowych. „Więź” 11:1968 nr 9 s. 19.
35 KDK 56, 59; M. Gogacz. Szkice o kulturze. Kraków – Warszawa 1985 s. 5-8.
36 Chl 44; R. Siegmond. Cultureet les Cultures. W: Eglise colture et promotion humane. Paris 1970 s. 43-66.